Feliratkozom a hírlevélre
név:
e-mail:
Hírek | Koncertek | Kiadványaink | Ars poetica | Kapcsolat | Kosár |
Taram - Salad
2011.






2205 HUF + ÁFA = 2800.35 HUF
db

A C2 csapat tagjai 2010 nyarán, Budapesten találkoztak először az EuroMed fesztiválon. A különböző kultúrából származó Bojana Nikolic, Bogusz Wekka, György Mihály, Mohammed Antar és Tuur Florizoone megosztották egymással zenei gondolataikat. Lelkesedéssel nyújtották a tudásukat egy egyetemes zene létrehozásához, egy olyan műfajban, mely ötvözi saját zenei kultúrájuk elemeit egy új zenei megjelenési formában. A muzsikusok mindegyike hozzáadta a produkcióhoz zenei ötleteit, de nem ragaszkodtak az eredeti elemek pontos reprodukálásához. Munkájuk iránti őszinte odaadásuk eredményeképp valódi zenekarként tudtak működni, és nagysikerű koncerteket adtak Budapesten, Belgrádban és Katowicében. Alig érkeztek haza, máris többen javasolták nekik, hogy folytassák közös munkájukat. A zenekar tagjai a Taram nevet választották, és később csatlakozott hozzájuk Oriol Gonzalez, aki fontos tagja lett a csapatnak. Ősz elején felvették a Salad című albumukat, és koncerteket adtak Budapesten és Manresában.

 

A Taram zenéjének különleges ízét az adja, hogy a tagok megértik és elfogadják egymás eltérő zenei hátterének sajátosságait. A választott kompozíciókat átalakítják, hozzáadják saját zenei hagyományaik elemeit, és ennek eredményeképpen zenéjük tartalma gazdagodik, egyetemessé válik. Az Ilbil, Csi Lav Tu és Istenem című felvételek többek lesznek egyszerű népzenei dallamoknál, melyek a különbőző nagyon hagyományos kultúrák részei, egyetemesen érthető kompozíciókká lényegülnek át, melyek olykor nincsenek híján a zenei meglepetéseknek. Az Al-Khulasa nem egyszólamú többé, hanem harmóniában szólal meg és a zenekari tagok különböző szólóival. A To Autumn új szöveget kap az eredeti helyett, és egy másik kultúra nyelvén szólal meg. A Salade Tout ízletes zenei falattá válik ahogy a különböző zenei töredékek egymással vegyülnek. A zenei gazdagság és az egyetemes zenei tartalom a Mustafa/Moj Dragane-ban testesül meg igazán, melyben a muzsikusok zenei egymásra találásából életképes darab születik, egy olyan kompozíció, melyben az egyes zenei identitások tökéletesen egymásba olvadnak és elvesztik független kulturális sajátosságaikat.

Ez csakis úgy jöhetett létre, hogy a zenekar minden egyes zenésze kész volt egy időleges szellemi és kulturális átlényegülésre, az eredeti hátterüket megtartva. Ez az átlényegülés kiküszöbölte a beszélt nyelv fontosságát, a hangszerek jól ismert jellemzőit és néhány hagyományos forma szigorúságát. Bojana így balkáni zenei hátterén túllépve különböző stílusokban énekel, Tuur ezzel párhuzamosan változtatja játékát a dallammal versengve, Mohammed fellázad hangszerének egyszerűsége ellen és modern felfogásban alkalmazza azt, míg Mihály a a keleti zene legmegfelelőbb jellegzetességeit veszi kölcsön és saját eredeti stílusában szólal meg, Oriol különféle Pizzicato és Arco technikákkal erősíti a tartalmat, és Bogusz trükkös ritmusaival teszi fel az i-re a pontot. Ezért aztán a Salad cím igazán találóan fejezi ki a Taram zenei világát.

Az album 7 felvételt tartalmaz, melyeket a Taram átformált, a következő sorrendben:

1. To Autumn, Tuur Florizoone kompozíciója Bojana Nikolic szövegével. Egy dal az őszhöz, mely Bojanát egy lírai üzenet megírására ihlette az anyanyelvén.

2. Bilbil, eredetileg egy hagyományos mitohijai dal, melyben egy fülemüle elcsacsogja egy szerelmesnek, hogy párja mással kötötte össze az életét. Ebben a dalban azonban a szerelmes a bánkódás helyett maga is részt vesz az esküvőn.

3. Al-Khulasa, egyveleg, mely Mohammed Antar Hijaz Andalusiyya és Hijaz Sabahiyya című dalaiból áll össze, része továbbá az Omar El-Khayyam 99. rubai-ára íródott zene is. Antar számára ez jelenti a kísérletezés szellemét a Tarammal.

4. Mustafa/Moj Dragane, egy újabb egyveleg, mely Tuur Florizoone és Mohammed Antar zenéjének egy fő motívumából és több más melódiájának töredékéből áll. Része még több Bojana Nikolic által választott szerb tradicionális dal és dalszöveg töredéke. Ez az együttes közös munkájának legfőbb eredménye.

5. Salade Tout, Tuur Florizoone kompozíciója. Tipikus nyugati zenei darab, mégis nyugati dallamával, tipikus közép-keleti, balkán és jazzes szólóival és boszniai szövegével valódi Saláta.

6. Csi Lav Tu, eredetileg egy romániai cigány dal, melynek jelentése “Hozzám jössz?”. Az eredeti azonban csupán váza a létrejött szélesebb zenei formának.

7. Istenem, eredetileg magyar népdal, melynek meditatív dallama Bojana Nikolicot új, szerbiai hátterét tükröző szövegre ihlette, a zenekar többi tagja pedig improvizációkkal kíséri a fő dallamot.

Tagok:

Bojana Nikolic - ének (Szerbia)
Tuur Florizone - harmonika (Belgium)
Mohammed Antar - ney (egyiptomi furulya) (Egyiptom)
Bogusz Wekka - ütős hangszerek (Lengyelország)
Oriol Gonzalez - bőgő (Spanyolország)
György Mihály - klasszikus gitár (Magyarország)

 


Belehallgatás / letöltés

«vissza